Εντός του Οκτωβρίου, στο πρώτο διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, θα αποφασιστεί το ακριβές μοντέλο με το οποίο θα προχωρήσει η τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από ακίνητα, με το επικρατέστερο σενάριο να μιλά για έκδοση δανείων έναντι υποθήκης.
Λιγότερο πιθανό είναι το 2ο σενάριο, δηλαδή να εισφερθούν τα ακίνητα σε οχήματα ειδικού σκοπού (Special Purpose Vehicle-SPV) -ένα είδος Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ), που εν συνεχεία θα εισαχθούν στο Χρηματιστήριο, προκειμένου να πουληθούν οι μετοχές τους.
Όπως έχουν γράψει ΤΑ ΝΕΑ, εφόσον επιλεγεί η έκδοση δανείων, τα ομόλογα θα έχουν 5ετή διάρκεια και στη λήξη τους το Δημόσιο θα πρέπει να αποπληρώσει τους κατόχους τους, διαφορετικά τα υποθηκευμένα ακίνητα θα περιέλθουν στην κατοχή τους.
Τρεις μεγάλοι τραπεζικοί οίκοι, η UBS, η Deutche Bank και η BNP, έχουν επιλεγεί από το ΤΑΙΠΕΔ ως σύμβουλοι για να τρέξουν το σχέδιο και να προσεγγίσουν δυνάμει αγοραστές για τους τίτλους, για τους οποίους έχει ήδη εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ξένα επενδυτικά κεφάλαια (real estate funds, hedge funds κ.λπ.).
Το σχέδιο που έχει πάρει την έγκριση της τρόικας μιλάει για έσοδα τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ από την έκδοση ομολόγων για περίπου 1.000 ακίνητα διαφόρων κατηγοριών, όπως το Ελληνικό, το βασιλικό κτήμα στο Τατόι, η έκταση πλησίον του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας, το Πρασονήσι στη Ρόδο, γκολφ και ιαματικές πηγές.
Τα αγκάθια σε ΟΛΠ και ΟΛΘ
Το άλλο μεγάλο θέμα που αναμένεται να ενταχθεί στην ατζέντα, ίσως και του πρώτου Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ υπό το νέο του πρόεδρο Κωνσταντίνο Μανιατόπουλο, αφορά τα λιμάνια, ΟΛΠ και ΟΛΘ.
Το σχέδιο μιλά για πώληση του 67% του ΟΛΠ, που θα περιλαμβάνει την Προβλήτα Ι, το car- terminal (γεγονός που δίνει τη δυνατότητα μεταφοράς αυτοκινήτων transit σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και ιδιαίτερα της Βαλκανικής), και της κρουαζιέρας. Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμη αποφανθεί κατά πόσο η παρουσία των Κινέζων στο λιμάνι προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό.
Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσονται και τα ερωτήματα που η ΕΕ έχει απευθύνει στην ελληνική κυβέρνηση και για τον φιλικό διακανονισμό με τους Κινέζους με το σκεπτικό ότι καθίστανται κυρίαρχοι στον Πειραιά και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Το πρακτικό που υπεγράφη τον Αύγουστο προβλέπει ότι αναπροσαρμόζεται το εγγυημένο τίμημα που κατέβαλε η Cosco, η οποία σε αντάλλαγμα θα κατασκευάσει το δυτικό τμήμα της Προβλήτας ΙΙΙ, μαζί με άλλες υποδομές. Η Κομισιόν συνεχίζει να θεωρεί ότι τα παραπάνω μεταφράζονται σε ένα είδος κρατικής ενίσχυσης, με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ ελληνικής πλευράς (υπουργείο Ναυτιλίας και ΤΑΙΠΕΔ) και Βρυξελλών να συνεχίζονται.
Στο μέτωπο του ΟΛΘ, μιλάμε και εκεί για παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου (ίσως και πάνω από 51%), με τους Ρώσους της RZD να θέλουν να εντάξουν σε ένα ενιαίο πακέτο την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη Rosco και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η ρωσική εταιρεία (σσ: συμμετέχει στο διαγωνισμό τόσο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και για τη Rosco) έχει κάνει σαφές ότι αναζητά διέξοδο στη Μεσόγειο που θα παρακάμπτει τα Στενά του Βοσπόρου και στο πλαίσιο αυτό ενδιαφέρεται για την κατοχή ενός ευρύτερου δικτύου στην Ελλάδα, που μπορεί να περιλαμβάνει το λιμάνι είτε της Θεσσαλονίκης είτε και της Αλεξανδρούπολης.
Εφόσον λειτουργήσει η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με τον σιδηρόδρομο, τα εμπορεύματα θα μπορούν μέσω της Βουλγαρίας να φτάνουν στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και από εκεί στον τελικό προορισμό τους με χαμηλότερο κόστος.
Το όφελος, τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα, είναι κάτι περισσότερο από σημαντικό, αφού με την υλοποίηση της γραμμής το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα συνδεθεί με τη Βουλγαρία και τα λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς, προσφέροντας έναν εναλλακτικό δρόμο μετακίνησης των εμπορευμάτων έναντι των Στενών του Βοσπόρου.
Πηγή: www.tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου